Friday, January 21, 2011

InsyaAllah Ada Hikmahnya...



Aku tergamam bila mendapat tahu berita itu. Aku tidak menyangka adikku yang baru 2 minggu menjejakkan kaki ke KL itu telah terlibat dalam kemalangan. Ya Allah... Aku harap tidak ada apa2 yang teruk berlaku kepadanya.
Aku terus terfikir bagaimana keaadaan mak apabila tahu berita ni. Rupa2nya bapa belum memberitahu mak apa2 tentang adik. Huh...Aku faham kenapa bapa ingin rahsiakan semua ni dari mak. Mak baru sahaja kering air mata dan boleh menerima pemergian adik bertugas di tempat orang. Tidak sanggup rasanya aku melihat jujuran air mata dan esakan emak lagi. Tapi sampai bila bapa nak rahsiakan semua ni??? Fikirku...
Rupa2nya, bapa pun tak sampai hati untuk menyembunyikan kebenaran. Aku faham menyembunyikan kebanaran amat sakit rasanya. Akhirnya, dengan mengumpul kekuatan bapa berterus terang kepada emak.
Alhamdulillah... walaupun dengan linangan air mata, mak masih mampu redha dengan kehandak Ilahi. Sekarang bapa dan mak meninggalkan negeri di bawah bayu terbang ke KL, untuk melihat keaadaa adik yang dirawat di salah sebuah hospital di sana. Rasanya tak perlulah aku cerita keaadan adik. Aku cuma mohon agar dapat menghadiahkan secebis doa buatnya.
Aku harap adikku dapat tegar sabar dan redho dengan semua ujianNYa.

Semua kejadian di muka bumi adalah atas kehendak, aturan dan kuasa Allah. Dedaunan kering yang ditiup angin, kemudian jatuh entah di mana, adalah kuasa dan kehendak-Nya. Fenomena malam dan siang, hujan dan kemarau, deruan angin bertiup, awan berarak, mentari menyinar, juga adalah atas kehendak-Nya. Semua adalah takdir dan iradahnya.


Musibah dan ujian adalah untuk menguji para hamba-Nya. Setiap hambanya akan diuji. Apalagi bagi mereka yang telah mengaku sebagai orang yang beriman, maka pengakuan itu perlu pembuktian. Hanya melalui ujian yang datang silih berganti, seseorang dapat membuktikan keimanannya kepada Allah SWT. Dan Allah telah menegaskan dalam firman-Nya:"Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan mengatakan, `Kami telah beriman,' sedangkan mereka tidak diuji lagi?” ( Al-Ankabuut: 2)


Dengan adanya ujian yang diberikan oleh Allah, insyaAllah akan dapat meningkatkan keimanan kita kepadaNya.Semakin berat musibah yang kita berjaya atasi, bererti kesempatan untuk meningkatkan keimanan kita semakin besar. Yakinlah bahwa Allah mencintai kita. Rasulullah sawbersabda :“Tiada henti-hentinya cubaan akan menimpa orang mukmin dan mukminat, baik mengenai dirinya, anaknya, atau hartanya sehingga ia kelak menghadap Allah SWT dalam keadan telah bersih dari dosa (HR Tirmidzi)..


Dalam sebuah hadits yang shahih disebutkan, jika Allah rindu kepada hambayang dicintai-Nya, maka Dia akan memerintahkan kepada malaikat untukmengirimkan sebuah paket hadiah berupa ujian. Dalam sebuah hadits Qudsi,Allah SWT berfirman :“Pergilah kepada hamba-Ku, lalu timpakanlah berbagai ujian kepadanya, kerana Aku ingin mendengarkan rintihannya.” (HR Thabranidari Abu Umamah)








5 comments:

  1. Allah sentiasa menguji hamba2-hambanya yang beriman...
    InsyaAllah setiap yang berlaku ada hikmahnya...

    ReplyDelete
  2. Semua itu adalah tarbiyah..
    Insya Allah.. Sabar itu ubatnya.. =)

    ReplyDelete
  3. Hadifar_R & Ask...Tq for yr support...InsyaAllah=)

    ReplyDelete
  4. Jama,sori..aku ndak tau pun :'(

    ReplyDelete
  5. wei lyn:Hehe..ndak pa lyn...masih lg adik ku kt hospital...dia kna wat skin grafting...tp 2 la...masi belum bole lg..coz kaki dia masi ada infection..

    ReplyDelete