Friday, October 15, 2010

Ibu...tolong kawan Fitri!!!


Assalamu'alaikum...hari nie aku nak kongsi satu crita yang agak menyentuh kalbu. Cerita nie lecturer aku y critakan td kat klas. Jadi aku rasa nak kongsikan ngan shbt2 y sudi membaca ruangan ni. Tapi aku modified skit citer ni , agar tampak lbh tragis dan sesuai untuk tontonan umum=)

Sepasang suami isteri mempunyai anak yang sedang berada dalam pasukan askar. Hati ibu bapa manalah yang tidak bangga mempunyai anak yang gagah berani membela negara. Setiap hari mereka menghitung hari, menunggu kepulangan anak yang yang dirindui. Hanya gambar sebagai pengubat rindu bila anak mereka dihantar bertugas jauh diperantauan. Sekian lama menunggu, akhirnya masa yang dinanti hampir tiba. Lagi seminggu anak yang dirindui akan kembali pulang. Tidak sabar rasanya sang ibu hendak menatap dan mendakap buah hatinya itu. Suatu ptg, si ibu mendapat panggilan dari anak lelakinya, Fitri.
"Salam ibu, ibu sihat?" Fitri memulakan bicara.
"Wasalam ibu chat nak, ibu tak sabar nak tggu kepulangan Fitri, cpt blik ya nak" kata si ibu.
"Ya ibu. Ibu...emmm....bolehka fitri bawa kawan Fitri datang tggl sekali dgn kita?"
"Sudah tentulah Fitri, jemputlah dia ke rumah. Apa nama kawan Fitri tu?"
Nama dia Taufik bu...Tapi dia cacat bu..kedua belah kaki dia kudung gara2 terkena tembakan semasa dalam hutan. bolehkah ibu dan bapa bantu dia?" tanya Fitri.
" La yakah? Susah la mcm tu Fitri, xda sapa yang nak jaga nanti, ibu ngan ayah kau ni dah tua. Dah tak larat dah nak menguruskan org lain, diri sendiri pun payah nak urus." rungut si ibu.
"Ibu tak kesian ka kat dia ibu. Dia xda sapa2 lagi nak bergantung. Ibu tolong kawan Fitri bu!" rayu Fitri
"Maaf la Fitri ayah dan ibu xdpt nak bantu kwn Fitri tu. Ibu tskut nanti dia menyusahkan ibu dan ayah" tambah si ibu lagi.
"Tak pa la kalo gitu ibu, Fitri akn minta tlg org lain".

Selepas seminggu, si ibu dan ayah terkesima apabila mendapat tahu anak mereka mati membunuh diri. Apabila lapis mayat itu dibuka, maka telihatlah sekujur tubuh yang telah kaku. Alangkah terperanjat suami isteri itu apabila melihat mayat anak mereka tidak berkaki. Maka fahamlah mereka, cerita Fitri tentang sahabatnya itu adalah untuk memberi gambaran tentang dirinya sendiri. Betapa sedih dan sebaknya si ibu dan ayah kerana tidak dapat memahami maksud tersirat yang hendak disampaikan. Fitri yang telah kecewa dengan musibah yang menimpa dirinya, tidak dapat menerima kenyataan dan beranggapan bahawa ibu dan bapanya tidak mahu menerimanya lagi. Dia juga tidak mahu menyusahkan ibu bapanya lagi. Tapi sayang, jalan singkat yang telah dipilihnya. MasyaAllah...
Moga kita semua dapat ambil pengajaran dari kisah nie. Ingatlah seandainya kita rasa kita tidak ada sesiapa lagi di dunia nie, yakinlah bahawa kasih syg dan rahmatNya kepada hambanya lebih besar dari segalanya. Allahuakhbar!!!

Emmm....Bila aku mula2 dgr crita nie, masa Fitri beritahu yang ada kawan dia yang cacat nak tggl ngan family dia aku dah dpt agk yang 2 sbnrnya adalah dia. Aku pun tak tahu napa aku terfikir bgtu...Tapi hati aku dapat rasakan begitu. Ada apa dengan HATI???

2 comments: