Saturday, March 26, 2011

Cinta dan Kecewa

Pernah tak rasa kecewa??? Kenapa ek??? Banyak sebab??? Ya..that’s right. Kecewa boleh disebabkan daripada banyak faktor. Tapi seringkali faktor yang begitu dominan dengan kekecewaan ni adalah masalah percintaan dan hubungan rumah tangga. ‘Dia tak setia, dia main kayu tiga, tak serasi, terlalu mengongkong’ dan banyak lagi adalah penyebab berlakunya perpisahan atau pun perceraian dalam sesuatu hubungan. Bila terputusnya ikatan kisah cinta itu, maka kecewalah si fulan dan si fulan ini…ok fine, tapi berapa lama nak kecewa ni??? Kat bawah nie, ada beberapa reaksi orang terhadap kekecewaan dalam percintaan dan perhubungan nie… Jom tengok korang rasa, korang masuk dalam kategori mana…

Pencinta yang kecewa 1:

“Aku sayang sangat kat dia, aku tak tau nak wat apa tanpa dia, hidup aku da tak semangat. Selama nie dialah pembakar semangat hidup aku. Dialah jiwa aku, dialah hidup aku”

Pencinta yang kecewa 2:

“Baik aku mati jer kalau gni, wat pa nak hidup kalau dia tak bersama aku lagi. Aku tak sanggup lihat dia bahagia dengan orang lain. Bunuh diri adalah yang terbaik.”

Pencinta yang kecewa 3:

“ Apa aku kesah, aku boleh cari lain kowt…Bukan ada tak nak aku lagi…Satu pegi sepuluh mari maaa”

Pencinta yang kecewa 4:

“ Semua yang berlaku adalah kehendakNya. Mesti ada hikmah daripada perpisahan ini. Aku harus bangkit untuk orang-orang yang mencintai aku. Aku harus dekatkan diriku padaNya kerana cintaNya adalah cinta hakiki”.

Dah ada jaawapan??? Korang jawab dalam hati jer k…Sebab hati korang, so korang jer yang tau. Tapi mohon sangat2 janganlah buat perkara yang dilarang oleh Allah. Membunuh diri, membalas dendam, putus asa bukan jalan penyelesaian. Janganlah disebabkan cinta manusia, lupa cinta sang pencipta. Sebaiknya elakkan cinta yang melaghokan dan tak ada matlamat. Kalau rasa hati terpaut, ikhtiarkan jalan yang diredhoinya. Jangan biarkan diri hanyut dengan keindahan cinta nafsu semata. Carilah cinta Ilahi, kerna dia adalah pemilik segala cinta…

Bangkitlahlah menghadapi kekecewaan,

Tabahlah menghadapi perpisahan,

Kekuatan iman jadikan penawar kedukaan,

InsyaAllah ada hikmah, InsyaAllah ada sinar,

Yakinlah pada ketentuanNya

No comments:

Post a Comment